15 januari 2012

Het nieuwe jaar gestart

Hoe is Bernd het nieuwe jaar gestart? In de eerste week zijn we naar een tentoonstelling van de wereldberoemde Nederlandse tekenaar Escher geweest in Den Haag, en Bernd wil in het nieuwe jaar proberen of hij kan leren schermen bij de oudste schermvereniging van Nederland, de Drie Musketiers in Nijmegen.



Escher en de paleistrappen
Bernd in het paleis
Goede tekenaars laten zich ook door anderen inspireren. De tekeningen van Escher worden geexposeerd in het paleis van koningin Emma aan het Lange Voorhout in Den Haag; we zijn daar in de kerstvakantie geweest. Alle bekende werken zijn er natuurlijk te zien, maar minstens zo boeiend is het leren kennen van de persoon Escher, hoe hij tot zijn ideeen kwam en oefende met zijn schetsen.

Na ruim een uur ben je er wel doorheen, voor Bernd was dat ook meer dan genoeg. Het paleis was ooit van koningin Emma. Haar hoge koninklijke status staat in geen verhouding tot haar geringe lengte: de koninklijke kamers waar de tekeningen van Escher hangen, zijn hoog van de statigheid, de lage deuren en krappe trappen daarentegen dwingen de bezoeker  tot diepe buigingen. 
Relativity (Escher, 1953)

Bernd had geen last van die afgedwongen nederigheid. Hij kon gewoon met de lift met zijn rolstoel.

Als Escher de trappen had ontworpen, hadden we waarschijnlijk ook de uitgang niet meer gevonden...








Schermen bij de Drie Musketiers
Op zoek naar een nieuwe sport (nadat hij Aikido wegens zijn handicaps moest staken) raakte hij geinteresseerd in de Olympische sport schermen met een floret. Met een beetje handigheid zou je dat zelfs nog vanuit een rolstoel moeten kunnen doen.
Toevallig kent Nijmegen de schermvereniging De Drie Musketiers, met 60 leden tussen de 8 en 60 jaar. Begonnen in 1911 is het de oudste schermclub van Nederland. In februari zijn er introductielessen, en  Bernd wil gaan proberen of hij mee kan doen.

UPDATE: En Garde
De schermvereniging wil Bernd helpen te leren schermen, hij mag deelnemen! Deze week hebben we overleg met de voorzitter en jeugdtrainer Leon Pijnappel over wat er mogelijk is. Bernd zal niet zo leren schermen als de jongens in het onderstaande filmpje, maar misschien kan hij met een lichtere floret toch uit de voeten. Het is in elk geval weer iets om naar uit te kijken.




6 opmerkingen:

  1. Jullie zijn een lichtend voorbeeld om van een stapje achteruit een stap vooruit te maken. Petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve allemaal,

    Ik kan me helemaal aansluiten op de vorige reactie. Het is bijzonder om te lezen hoe jullie samen toch iedere keer weer opnieuw doelen stellen en dingen aangaan, ook met een vleugje humor, respect......

    Als ik de tekeningen van Escher bekijk, verwonder ik me over de techniek van Escher. Hoe hij een tekening kan maken zonder begin en zonder eind...
    En Bernd schermen, ik zie het al voor me hoe jij al schermend door de kamer rolt in je blitse rolstoel en dat je moeder je probeert te ontwijken... mmmm. Misschien is het toch slimmer om het schermen uit te oefenen bij de schermschool, dan houden blijft je moeder nog heel om bij ons te komen werken. Hahaha.

    En hoe was je Engelse toets gegaan?

    Groetjes,
    Kim Linders

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. m'n toets ging prima, 'k heb een 7.8 gekregen. ik verheug me erg op het schermen, want het lijkt me leuk om papa/mama te spiesen aan mijn floret. :[O

      Verwijderen
    2. wow een 7,8! Dat is een goed punt.

      Mmm dat spiesen zie ik niet zo zitten en aan je wattteee floret? Is dat Frans voor zwaard?

      Groetjes Kim l

      Verwijderen
  3. En oja Bernd,
    is het wc papier alweer aangevuld....
    Is echt balen als je op de wc zit en je hebt gep.....pt en de rol is op. Heb ik weleens gehad op mijn werk, nou wat was ik blij dat ik een rok aanhad. De rest moet je zelf maar bedenken hahaha schaam...

    Groetjes,
    Kim Linders

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Bernd, lees net dus dat je misschien gaat schermen hartstikke stoer man... respect !!!! Fijn dat je overal de positiviteit uit wil halen ik ken er ook een (onze roze troelebel),alsmaar doorgaan en niet opgeven super mentaliteit
    ze wil binnekort weer haar zwemmen op gaan pakken en haar A diploma halen ga zo door ik blijf je volgen op twitter!
    Groet, Léon Ps: ff opletten of er wc papier is voor je gaat zitten hé... Ha ha anders ff Apeldoorn bellen vraag maar aan je vader oud reclame leus van vroeger haha

    BeantwoordenVerwijderen